Τα Επιχειρήματα για την Αναθεώρηση του Άρθρου 16
Με την πρόταση της κυβέρνησης για τη μεταρρύθμιση του Άρθρου 16 του Συντάγματος, τίθενται οι βάσεις για την πραγματική απελευθέρωση των δυνάμεων της Παιδείας στον τόπο μας. Πρόταση της Νέας Δημοκρατίας, από το 1997, είναι να κατοχυρωθεί η δυνατότητα ίδρυσης και λειτουργίας Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων μη κρατικού, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, υπό τον αυστηρό έλεγχο και την εποπτεία του κράτους.
Μιλώντας για ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, είναι αναγκαίο να δούμε τις θέσεις, αλλά και τις δεσμεύσεις που ανέλαβε η Νέα Δημοκρατία στο ζήτημα αυτό:
Μιλώντας για ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, είναι αναγκαίο να δούμε τις θέσεις, αλλά και τις δεσμεύσεις που ανέλαβε η Νέα Δημοκρατία στο ζήτημα αυτό:
1. Η Παιδεία, ήταν, είναι και θα είναι δημόσιο αγαθό. Συνεπώς, η ποιότητα και η λειτουργία των μη κρατικών πανεπιστημίων, η αξιολόγηση, η επιλογή του προσωπικού τους και η διασφάλιση υψηλής ποιότητας των υπηρεσιών τους θα ελέγχονται αυστηρά από την Πολιτεία.
2. Ευθύνη και χρέος της Πολιτείας, ήταν και παραμένει η ενδυνάμωση της ποιότητας και της προσφοράς των δημοσίων πανεπιστημίων, κάτι το οποίο καθίσταται φανερό από τη δέσμη τομών, αλλαγών και μεταρρυθμίσεων που προωθεί η κυβέρνηση για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση συνολικότερα.
3. Τα νέα ιδρύματα θα συστήνονται από νομικά πρόσωπα πέρα των στενών ορίων του Δημοσίου, αφού υποβληθούν από την αρχή και υποβάλλονται διαρκώς στη συνέχεια, σε διαδικασίες ελέγχων και εγγυήσεων. Θα είναι μη κερδοσκοπικά. Η άδεια λειτουργίας τους, μετά από οποιαδήποτε παρατυπία, είναι δυνατό να ανακληθεί.
4. Τα νέα ιδρύματα θα λειτουργούν συμπληρωματικά σε σχέση με τα κρατικά, ο ρόλος και η λειτουργία των οποίων συνεχώς θα ενισχύονται από την Πολιτεία. Δεν θα χρηματοδοτούνται από την Πολιτεία και θα στηρίζονται σε ιδίους πόρους.
5. Η ίδρυση μη κρατικών, μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων δε σημαίνει ιδιωτικοποίηση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, αλλά αντιθέτως έγκαιρη και σίγουρη προστασία του κύρους και της δύναμης της Δημόσιας Εκπαίδευσης.
Η Κυβέρνηση θέλει να θέσει κανόνες και όρους στο τι είδους πανεπιστήμιο θέλουμε να λειτουργεί εκτός των στενών ορίων του κράτους, προκειμένου να αντιμετωπίσουμε εγκαίρως καταστάσεις, που αν αδρανήσουμε θα είναι στο μέλλον ανεξέλεγκτες.
Η χώρα μας αποτελεί μοναδική περίπτωση στην οποία απαγορεύεται ρητά από το Σύνταγμα η ίδρυση και λειτουργία φορέων παροχής Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης που δεν είναι αυστηρά κρατικοί. Πρακτικά, όμως, τα τελευταία χρόνια, με ευθύνη των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ, έχει διαμορφωθεί πεδίο ίδρυσης και λειτουργίας ιδιωτικών φορέων παροχής εκπαίδευσης σε τριτοβάθμιο επίπεδο. Οι φορείς αυτοί, είτε ονομάζονται Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών, είτε ιδιωτικά κολέγια, ιδρύονται με μία απλή αίτηση για έναρξη επιτηδεύματος στη Νομαρχία που ανήκουν. Εγγράφουν χιλιάδες νέους, τη φοίτηση των οποίων επιλαμβάνονται, αν και η ποιότητα της εκπαίδευσης που παρέχουν είναι παντελώς ανεξέλεγκτη από το Υπουργείο Παιδείας.
Διάφορα ιδιωτικά κολέγια και κέντρα σπουδών έχουν προχωρήσει σε απευθείας συμφωνίες (μέσω franchising, δηλαδή συστήματος δικαιόχρησης) με ευρωπαϊκά ή μη πανεπιστήμια και κολέγια, τα οποία αν και δεν κατατάσσονται -πολλές φορές-στις κατηγορίες των κορυφαίων ή καλύτερων ιδρυμάτων πανεπιστημιακής ή τεχνολογικής εκπαίδευσης, είναι αναγνωρισμένα στη χώρα όπου εδρεύουν, ή ακόμη και διεθνώς. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να προκύπτουν περαιτέρω επιπλοκές σε σχέση με την αναγνώριση των τίτλων σπουδών και των επαγγελματικών δικαιωμάτων που προσφέρουν.
Δεδομένου ότι τα επαγγελματικά δικαιώματα είναι υπόθεση ανταγωνισμού και ανήκουν στην ευθύνη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η χώρα μας έχει παραπεμφθεί στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και καλείται να προσαρμοστεί με την αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων από εγχώρια ιδιωτικά κέντρα σπουδών που συνεργάζονται με ξένα πανεπιστήμια το αργότερο έως τις 20 Οκτωβρίου 2007.
Οποιαδήποτε περαιτέρω καθυστέρηση στην ίδρυση και λειτουργία μη κρατικών φορέων παροχής Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης δε θα σημάνει μόνο ενδεχόμενη καταδίκη και βαριά χρηματικά πρόστιμα για τη χώρα, αλλά θα έχει ακόμη σοβαρότερες και ουσιαστικότερες συνέπειες για την Παιδεία και την Κοινωνία μας:
1. Θα διαιωνιστεί το ισχύον καθεστώς με τα ιδιωτικά κολέγια και κέντρα σπουδών, που ουσιαστικά αναπτύχθηκε επί κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ, χωρίς να υπάρχουν ούτε θεσμοθετημένα όρια και κριτήρια ίδρυσης και λειτουργίας τους, ούτε έλεγχος της ποιότητας σπουδών και του διδακτικού τους προσωπικού από την πλευρά του Υπουργείου Παιδείας.
2. Οι νέοι μας θα επενδύουν το εκπαιδευτικό και επαγγελματικό τους μέλλον σε πτυχία αμφίβολης προέλευσης, αξίας και ισχύος.
3. Θα συνεχιστεί με αμείωτους, αν όχι με αυξανόμενους ρυθμούς, η μετανάστευση φοιτητών μας σε πανεπιστήμια του εξωτερικού με συνέπεια την ακατάσχετη οικονομική «αιμορραγία» των ελληνικών οικογενειών αλλά και της χώρας σε συνάλλαγμα.
Οι κοινωνικοί εταίροι, ιδρύματα, κληροδοτήματα, που έχουν πολλά να προσφέρουν στην Παιδεία και γενικότερα στην Εκπαίδευση, θα στερηθούν τη δυνατότητα ίδρυσης φορέων παροχής Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Θα συνεχιστεί το μονοπώλιο της αυστηρά κρατικής Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, με συνέπεια να διαιωνίζονται οι παθογένειες και οι αγκυλώσεις του υπάρχοντος συστήματος και κυρίως να μειώνονται αντί να αυξάνονται οι δυνατότητες για διεύρυνση της υγιούς άμιλλας και ανταγωνιστικότητας στα πεδία της επιστήμης, της έρευνας, της καινοτομίας.
Οι φωνές αμφισβήτησης των μεταρρυθμίσεων, που είναι απαραίτητες να γίνουν στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, μπορεί να υπόσχονται πρόσκαιρες κομματικές εντυπώσεις, αλλά δεν προσφέρουν κανένα απολύτως όφελος για την Παιδεία, για τη νεολαία και την κοινωνία μας.
10 σχόλια:
Κάποιοι επιμένουν να μας κοροϊδεύουν ακόμη. Ενώ στέλνουν τα παιδιά τους στα ιδιωτικά πανεπιστήμια του εξωτερικού, μας λένε ότι δεν πρέπει να ιδρυθούν στην Ελλάδα μη κρατικά πανεπιστήμια. Δηλαδή τα παιδίά των πολλών να μην μπορούν να σπουδάσουν. Η Ελλάδα να εξακολουθεί να είναι η μοναδική περίπτωση κράτους της Ευρώπης που το Σύνταγμά του απαγορέυει την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων. ΦΤΑΝΕΙ ΠΙΑ Ο ΕΜΠΑΙΓΜΟΣ!!!
Η Ελλάδα μας, δυστυχώς, από μητέρα του σύγχρονου πολιτισμού και κοιτίδα της παιδείας, των γραμμάτων και των επιστημών, έχει καταλήξει να είναι ουραγός των εξελίξεων γιατί κάποιοι παίζουν κομματικά παιχνίδια και φοβούνται το πολιτικό κόστος. Μπράβο στη ΝΔ και τον Καραμανλή για τη μεταρρύθμιση στην Παιδεία.
Η επιχειρηματολογία της Νέας Δημοκρατίας για την αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος και την ευχέρεια για ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων είναι πολύ καλή και σήμερα δεν υπάρχει αντίλογος που να έχει εξίσου λογικά επιχειρήματα
Μπράβο σου κ. Τσιγκρή για τον αγώνα που κάνεις για την προβολή του έργου της κυβέρνησης. Σε διαβάζουμε και στις τοπικές εφημερίδες που αρθρογραφείς. Συνέχισε έτσι Άγγελε. Η Αχαΐα έχει ανάγκη από ανανέωση και άξιους ανθρώπους. Είμαστε μαζί σου. ΠΡΟΧΩΡΑ!
Τυγχάνει να διδάσκω σε ΑΤΕΙ και να έχω προσωπική άποψη για την τριτοβάθμια εκπαίδευση στη χώρα μας.Με ελάχιστες λαμπρές εξαιρέσεις είμαστε,και σ'αυτό τον τομέα,ουραγοί στην Ευρώπη.Δε νομίζω να υπάρχει λογικός άνθρωπος που να γνωρίζει την κατάσταση της ανώτατης εκπαίδευσης στην Ελλάδα και να είναι ευχαριστημένος.Η ιδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων δε με βρίσκει αντίθετο.Θεωρώ ότι θα προσφέρει στην οικονομία αλλά και στην εκπαίδευση στη χώρα μας. Και να είναι όλοι σίγουροι ότι υγιή και σύγχρονα κρατικά ΑΕΙ & ΑΤΕΙ δεν θα έχουν να φοβηθούν τίποτα από τον ανταγωνισμό των αντίστοιχων μη κρατικών. Μπορεί όμως να μου πει κάποιος τι έκανε το ΠΑΣΟΚ παλιότερα και τι κάνει η ΝΔ τώρα, για να εκσυγχρονίσει κι εξυγιάνει τα ΑΕΙ και τα ΑΤΕΙ.Από λίγα ως τίποτα.Απλά τα χρησιμοποίησαν και τα χρησιμοποιούν ακόμα για να κάνουν "αναπτυξιακή" πολιτική, γεμίζοντας την επαρχία με φοιτητές.Ότι έκανε και η χούντα με τα στρατόπεδα.
Αν αυτή είναι η επιχειρηματολογία της ΝΔ για το άρθρο 16 και τη δυνατότητα ίδρυσης μη κρατικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα, συμφωνώ απόλυτα με τις θέσεις του κόμματός σας. Οι πολίτες, όμως, είναι ελάχιστα έως καθόλου πληροφορημένοι για τις θέσεις αυτές. Νομίζω ότι πρέπει να υπάρξει μια επικοινωνιακή στρατηγική ενημέρωσης της κοινής γνώμης για τα ζητήματα αυτά. Τότε ελάχιστοι θα υποστηρίζουν τη σημερινή κατάσταση στα πανεπιστήμια που βασιλεύει η διαφθορά, η ίντριγκα και ο νεποτισμός. Απογοητεύονται οι νέοι επιστήμονες και έτσι έχουμε χάσει τα καλύτερα μυαλά μας στο εξωτερικό.
Πάντως η κυβέρνηση δυσκολεύεται να προωθήσει τις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Και μου κάνει εντύπωση η απουσία της ΔΑΠ και της ΟΝΝΕΔ οι οποίες θα έπρεπε να ήταν στην πρωτοπορία των εξελίξεων και να μην καπελώνονται από τις αριστερές παρατάξεις. Επίσης αναρωτιέμαι πώς είναι δυνατόν σχολές όπου η ΔΑΠ συγκεντρώνει ποσοστά άνω του 50% να τελούν υπό κατάληψη! Αν υπάρχουν πραγματικά ΔΑΠ και ΟΝΝΕΔ θα έπρεπε να είχαν ήδη διοργανώσει συλλαλητήριο/α ΥΠΕΡ των μεταρρυθμίσεων κλείνωντας τα στόματα όλων εκείνων που κάνουν λόγο για δήθεν αντιδράσεις των φοιτητών στις αλλαγές. Που και που χρειάζεται να κατεβαίνεις και στο πεζοδρόμιο... Δεν είναι κακό, ούτε αποκλειστικό προνόμιο της αριστεράς.
Φίλε Άγγελε, όσοι παλέψαμε για ένα πανεπιστήμιο ανοιχτό στην κοινωνία μέσα από το φοιτητικό κίνημα, πιστεύουμε στην αναθεώρηση του άρθρου 16 και στις πρωτοβουλίες της Γιαννάκου για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση.
Ένας συναγωνιστή σου από τη ΔΑΠ Παντείου
Κύριε Τσιγκρή, είμαι συνάδελφος δικηγόρος και απόφοιτος της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Η εμπειρία μου από τις σπουδές και τη συνδικαλιστική μου δράση στη σχολή αυτή, μου έδειξε ότι δεν υπάρχει πουθενά αξιοκρατία και πρώτα και κύρια στις προσλήψεις μελών ΔΕΠ. Πρέπει κάτι να αλλάξει στο Ελληνικό Πανεπιστήμιο και να ανοίξουν οι πόρτες του στους άξιους και ικανούς επιστήμονες.
Αθήνα, 13-2-2007
Η κυβέρνηση πρέπει να προχωρήσει το κυβερνητικό της έργο στον τομέα των μεταρρυθμίσεων στην ανώτατη παιδεία. Δεν πρέπει να σταματήσει μπροστά στις αντιδράσεις των λίγων που "έχουν και κατέχουν", που "κατέχουν" τις έδρες και τις καρέκλες τους και φοβούνται όχι μήπως τις χάσουν, αλλά μήπως και κάτσει και κανένας άλλος άξιος, και που "έχουν" τη δύναμη στα επηρεάζουν το φοιτητικό κίνημα για τους δικούς τους σκοπούς.
Δημοσίευση σχολίου